Віктор Амбарцумян

Фотографія Віктор Амбарцумян (photo Viktor Ambartsumian)

Viktor Ambartsumian

• День народження: 18.09.1908 року
  • Місце народження: Тифліс (нині – Тбілісі), Росія
  • Дата смерті: 12.08.1996 року
  • Громадянство: Росія

Російський вчений, академік (1943) і президент (в 1947-93) АН Вірменії, академік АН СРСР (1953), двічі Герой Соціалістичної Праці (1968, 1978).

АМБАРЦУМЯН Віктор Амазаспович (1908-96), російський вчений, академік (1943) і президент (в 1947-93) АН Вірменії, академік АН СРСР (1953), двічі Герой Соціалістичної Праці (1968, 1978). Засновник і директор Бюраканскою астрофізичної обсерваторії (1946).

В 1930 з Д. Д. Іваненко припустив в ядрі наявність тільки важких частинок і пояснив процес випромінювання електронів ядрами як їх «народження» за аналогією з випромінюванням фотонів, з ним же розвинув (1930) теорію дискретного простору-часу. Розглянув у загальному вигляді проблему переносу випромінювання, яка має величезне значення для астрофізики.

Один з основоположників теоретичної астрофізики. Праці з космогонії зірок і галактик, зоряної динаміки, нестаціонарних зірок, газовим туманностям. Вперше дав уявлення про клочковатой структурі поглинаючого речовини в Галактиці і, виходячи з цього, розробив теорію флуктуацій яскравості Чумацького Шляху. Заклав основи статистичної механіки зоряних систем, зокрема, встановив тривалість життя Галактики не більше 1010

років. Відкрив (1947) і досліджував зоряні системи нового типу (зоряні асоціації), чим довів, що процес зореутворення у Всесвіті продовжується і в даний час. Автор гіпотези про спільне походження зірок і дифузних туманностей їх щільних тіл незіркової природи. Розробив теорію барионных зірок, щільність яких перевищує ядерну.

Вперше розвинув уявлення про космогонічної активності ядер галактик, яка визначає найважливіші нестаціонарні процеси в еволюції галактик — гігантські вибухи, викиди значних мас речовини, потужне радіовипромінювання і т. п. зокрема, виходячи з цієї ідеї, показав, що радиогалактики — не результат випадкового зіткнення двох галактик, як вважали після їх відкриття, а активна стадія еволюції галактик. Висловив новий погляд на джерела енергії зірок, наприклад, на користь нетермоядерной природи зіркової енергії.

Державна премія СРСР (1946, 1950). Золота медаль їм. Ломоносова АН СРСР (1971). Державна премія Російської Федерації (1995).