П’єр-Сімон Лаплас

Фотографія П'єр-Сімон Лаплас (photo Pierre Simon Laplace)

Pierre Simon Laplace

• День народження: 23.03.1749 року
  • Місце народження: Бомон-ан-Ож, Франція
  • Дата смерті: 05.03.1827 року
  • Громадянство: Франція

«Те, що ми знаємо, так нікчемно в порівнянні з тим, що ми не знаємо».

/П. С. Лапласа/

П’єр Симон Лаплас народився 23 березня 1749 року в містечку Бомон-ан-Ож (Нормандія) у родині небагатого селянина.

П’єр Симон закінчив школу бенедиктинців і був залишений там же, в Бомоне, викладачем математики військової школи. У сімнадцять років написав свою першу наукову роботу.

У 1766 році він відправився в Париж. Там він отримав місце викладача математики у Військовій школі Парижа..

У 1773 році Лаплас стає ад’юнктом, а в 1785 році дійсним членом Паризької академії.

У 1784 році Лапласа зробили екзаменатором королівського корпусу артилеристів. 8 травня 1790 році Національні збори Франції доручив Академії наук створити систему мір і ваг «на всі часи і для всіх народів». Головою Палати мір і ваги був призначений Лапласа.

Після народного повстання 1793 року у Франції встановилася якобінська диктатура. 8 серпня 1793 року декретом Конвенту Академія наук у числі всіх інших королівських установ була скасована, а Лаплас був звільнений з Комісії мір і ваг..

У 1795 році замість Академії наук Конвент створив Національний інститут наук і мистецтв. Лаплас стає членом Інституту і очолює Бюро довгот, яке займалося вимірюванням довжини земного меридіана.

На інший день після перевороту 18 брюмера Наполеон призначив Лапласа міністром внутрішніх справ.

В 1803 році Наполеон зробив Лапласа віце-президентом сенату, а через місяць — канцлером. У 1804 році він отримав орден Почесного легіону.

З 1801 по 1809 рік Лаплас був обраний членом королівського суспільства в Турині та Копенгагені, академій наук у Геттінгені, Берліні та Голландії. 13 жовтня 1802 році Лаплас став почесним членом Петербурзької академії наук.

«Аналітична теорія ймовірностей» Лапласа видавалася тричі за життя автора (1812, 1814, 1820 роки). Для розробки створеної ним математичної теорії ймовірностей Лапласа запровадив так звані виробляють функції. Він навів отримані іншими вченими результати в струнку систему, спростив методи доказу, для чого широко застосовував перетворення і довів теорему про відхилення частоти появи події від її ймовірності. Завдяки йому теорія ймовірностей придбала закінчений вигляд.

У фізиці Лапласа вивів формулу для швидкості поширення звуку в повітрі, створив крижаний калориметр, отримав барометрическую формулу для обчислення зміни густини повітря з висотою, що враховує його вологість. Він виконав ряд робіт з теорії капілярності і встановив закон, який дозволяє визначити величину капілярного тиску і тим самим записати умови механічного рівноваги для рухливих (рідких) поверхонь розділу.

Перша його робота по небесній механіці вийшла в 1773 році. Вона називалася «Про причини всесвітнього тяжіння і про вікові нерівностях планет, які від нього залежать». У 1780 році Лаплас запропонував новий спосіб обчислення орбіт небесних тел.

Лаплас довів стійкість Сонячної системи. Він показав, що середня швидкість руху Місяця залежить від ексцентриситету земної орбіти, а той, у свою чергу, змінюється під дією тяжіння планет. По нерівностям руху Місяця він визначив величину стиснення Землі біля полюсів.

Лаплас прийшов до висновку, що кільце Сатурна не може бути суцільним, інакше воно було б нестійким; передбачив стискання Сатурна біля полюсів; встановив закони руху супутників Юпітера.Отримані результати були опубліковані Лапласом у його найвідомішому пятитомном класичному творі «Трактат про небесної механіки» (1798-1825).

Космогонічна гіпотеза Лапласа була опублікована в 1796 році в додатку до його книги «Накладення системи світу». По ній, сонячна система утворилася з туманності, що складалася з розпеченого газу і простягалася за межі орбіти найдальшої планети. Обертальний рух охлаждавшейся і сжимавшейся туманності обумовлювало її сплющення. В процесі цього сплющивания виникав відцентрова сила, під впливом якої від туманності за її краю відділялися кільця газової матерії, присутні потім в грудки і дали початок планет і їх супутників.

Після реставрації монархії Лапласа користувався прихильністю Людовика XVIII. Король зробив його пером Франції і подарував титул маркіза. У 1817 році Лаплас став членом новоствореної Французької академії, тобто одним із сорока безсмертних.

Помер вчений після недовгої хвороби 5 березня 1827 року. Його останні слова були: «Те, що ми знаємо, так нікчемно в порівнянні з тим, що ми не знаємо».