Оскар Баклунд

Фотографія Оскар Баклунд (photo Oskar Baklund)

Oskar Baklund

• День народження: 16.04.1846 року
  • Місце народження: Karlstad , Швеція
  • Дата смерті: 29.08.1916 року
  • Громадянство: Росія

Баклунд Оскар Андрійович — астроном, ординарний академік Імператорської Академії Наук; народився 16 квітня 1846 року поблизу р. Карлштада, у шведській провінції Вермланд.

Закінчивши курс класичної гімназії в Стокгольмі (1866), він пройшов курс математичних наук в Упсальському університеті у професорів Сванеберга, Шалена, Онгстрема, Дауге, Дальнера і Шульца. Зблизившись з Вакербортом, астрономом упсальской обсерваторії, Б. при його керівництві зайнявся астрономією. Випадок заохотив на перших же кроках допитливість молодого математика. При заняттях обчисленням орбіт комети Швейцера (1849) Б. став сам виробляти спостереження і за допомогою 9-дюймового рефрактора зробив відкриття: побачив комету Поля Анрі. Цим вдалим почином вирішилося подальший напрямок наукової діяльності Баклунда, з тих пір майже виключно присвяченій обчислень кометних орбіт. Домашні справи змусили Б. прийняти в 1872 місце директора технічної школи в Люлендоме поблизу Готенборга. Але вже в наступному році Б. отримав місце асистента при обсерваторії в Стокгольмі. Тут він обробив дисертацію: «Про планеті Іфігенії» («Berokning af relativa storinger for Planeten (112) Iphigenia»), за яку визнано доктором філософії (1875) і визначено доцентом астрономії в Упсальському університеті. Через рік (1876) Б. отримав в Дерпті місце астронома-спостерігача, а в 1879 році зроблено ад’юнкт-астрономом Пулковської обсерваторії. У 1883 році обраний в академіки Імператорської Академії Наук на місце А. Н. Савича , прийняв російське підданство, і з 1887 року залишив Пулково, переїхавши в Петербург. У 1895 році призначений директором пулковської обсерваторії. Головні праці Б. відносяться до теорії руху кометыЭнке. Тут він продовжував роботи Астена і спочатку підтвердив відкрите цим астрономом опір междупланетной середовища. Потім, обчислення Б. показали, що комета зазнає опір в одній тільки частини своєї орбіти, бути може, зустрічає потік метеоритів. Найголовніші з відносяться сюди мемуарів Б.: «Zur Theorie des Enckeschen Kometen» (1883); «Comet Encke 1865 — 85» (1886); «Calcüls et recherches sur la Comete Encke» (1892 — 98, шість випусків; дані обчислення збурень комети за період 1819 — 1892); «La Comete d Encke 1891 — 1908» (три випуски, 1908 — 1911). Самим Б., його помічниками або під його керівництвом, предвычислены і оброблені всі появи комети. Академія Наук ухвалила називати у своїх виданнях цю комету «Енке-Баклунд». До теорії руху тих малих планет, середня рух яких порівнянно з рухом Юпітера, відносяться наступні роботи Б.: «Untersuchungen über Bewegung einer Gruppe der невеликий Planeten» (1892); «Bewegungen der невеликий Planeten Hecuba Typus» (1898). Інші мемуари Б. стосуються інтегрування рівнянь, що зустрічаються в небесній механіці, і розкладання пертурбационной функції. З практичної астрономії найважливіший з його мемуарів: «Untersuchungen über d. Pulkowaer Meridiankreis» (1888). Б. брав участь в експедиції 1889 року для дослідження Лапландії. Почасти під його керівництвом та за його безпосередньої участі було організовано та завершено геодезичне підприємство — вимірювання дуги меридіана на Шпіцбергені (1898 — 1900 роки).