Клайд Томбо

Фотографія Клайд Томбо (photo Clyd Tombaugh)

Clyd Tombaugh

• День народження: 04.02.1906 року
  • Місце народження: близ р. Стритор, Іллінойс, США
  • Дата смерті: 17.01.1997 року
  • Громадянство: США

Під впливом батька – пристрасного любителя астрономії – Клайд ще в шкільні роки почав самостійні спостереження неба. Коли 2,25-дюймовий фабричний рефрактор перестав його задовольняти, він сам відполірував 9-дюймове дзеркало і побудував телескоп, використовуючи старі деталі від сільськогосподарських та батьківського Бьюїк 1910 року. За допомогою цього телескопа Томбо зробив безліч досить якісних замальовок Юпітера і Марса.

Деякі з них послав у Ловеллівської обсерваторію у Flagstaff (шт. Арізона), щоб отримати консультацію фахівців, після чого його запросили на роботу в обсерваторію. Йому запропонували освоїти спостереження з новим 13-дюймовим фотографічним рефрактором. Томбо з радістю прийняв пропозицію, і в 1929 включився в багаторічну програму пошуку планети X за Нептуном, розпочату ще в 1905 засновником обсерваторії Персіваль Ловеллом.

Кожну ніч Томбо фотографував різні ділянки неба, а вдень, використовуючи спеціальний подвійний мікроскоп (блинк-компаратор), порівнював зображення одних і тих же ділянок, отримані в різні ночі, з інтервалом від двох до семи днів, сподіваючись помітити повільне переміщення одного з сотень тисяч зірок на тлі інших світил: вірний признактого, що це невідома далека планета. Нарешті, 18 лютого 1930 року, о 16 годині за місцевим часом, порівнюючи фотопластинки за 23 і 29 січня, на яких була зафіксована область поблизу зірки Дельта Близнюків, Томбо помітив зміщення слабкої звездообразного об’єкта 14,5 зоряної величини. Подальші спостереження підтвердили, що це нова планета. Офіційно про відкриття дев’ятої планети Сонячної системи, названої Плутоном, було оголошено 13 березня 1930, в день 75-річчя П. Ловела, не який дожив до цієї події. Велика особиста роль Ловела в організації пошуку нової планети була увічнена в її назві, дві перших літери якого відповідають ініціалам відомого астронома. У 1931 Томбо був нагороджений медаллю ім. Х. Джексон-Гуилт Лондонського королівського астрономічного товариства.

У 1932 Томбо вступив в Канзаський університет і закінчив його в 1936 році. Продовжував працювати в Ловеллівської обсерваторії до 1943. Всього Томбо досліджував близько 90 млн. зоряних зображень. В ході виконання цієї програми відкрив шість зоряних скупчень (одне кульове і 5 розсіяних), дві нові комети, 775 астероїдів і багато змінних зірок. Провів також дослідження просторового розподілу галактик, виявивши кілька десятків скупчень галактик і одне сверхскопление.

У 1943-1945 викладав у Аризонском коледжі у Flagstaff (нині університет Північної Аризони), у 1945-1946 в Каліфорнійському університеті в Лос-Анджелесі. З 1946 очолював відділ оптичних вимірювань в Абердинському балістичної лабораторії Лас-Крузесе (шт. Нью-Мексико), де в той час відчували трофейні німецькі ракети «Фау-2». В 1955 році почав працювати в університеті штату Нью-Мексико (з 1965 на посаді професора), де створив «групу планетних досліджень». Разом з співробітниками досліджував обертання Меркурія, еволюцію Великого Червоного Плями на Юпітері і розробив нові фотографічні методи для пошуку невеликих супутників Землі. Завдяки його енергії астрономічне відділення цього університету набуло високий статус і в співпраці з іншими астрономами створило велику обсерваторії Апачі-Пойнт у горах Сакраменто.

Після виходу на пенсію в 1973 Томбо продовжував активну лекторську діяльність і до кінця життя не припиняв спостережень неба, використовуючи саморобний 9-дюймовий телескоп, який з цієї причини відмовлявся віддавати в музей.