Гершензон Сергій

Фотографія Сергій Гершензон (photo Sergey Gershenzon)

Sergey Gershenzon

• День народження: 11.02.1906 року
  • Місце народження: Москва, Росія
  • Дата смерті: 07.08.1994 року
  • Громадянство: Україна

Радянський генетик, академік АН України (1976), Герой Соціалістичної Праці (1990).

Народився в родині відомого російського літератора-пушкиноведа Михайла Йосиповича Гершензона та піаністки Марії Борисівни Гольденвейзер (сестри піаніста А. Б. Гольденвейзера).

Закінчив Московський університет (1927), учень С. с. Четверикова. У 1931-1935 рр. працював в Біологічному інституті їм. К. А. Тімірязєва, у 1935-1937 — в Інституті генетики АН СРСР.

В Київ Сергій Михайлович прибув у 1937 році на письмове прохання легендарного вітчизняного еволюціоніста Івана Шмальгаузена. Останньому було доручено очолити новостворений інститут, і, йдучи на службове підвищення, він вирішив передати свою лабораторію генетики молодому перспективному випускникові МГУ, кандидатові біологічних наук Сергію ГершензонуВ 1937-1941 рр. і 1944-1948 рр. завідував кафедрою генетики і дарвінізму Київського університету. Наказом Міністерства вищої освіти СРСР від 23 серпня 1948 року № 1208 «Про стан викладання біологічних дисциплін в університетах і про заходи по зміцненню біологічних факультетів кваліфікованими кадрами біологів-мічурінців» звільнений від роботи «як проводив активну боротьбу проти мічурінців і мічурінського вчення і не забезпечив виховання радянської молоді у дусі передової мічурінської біології».

У 1968-1973 рр. завідував Сектором молекулярної біології і генетики, а потім — відділом, організованому на базі сектору, Інституті молекулярної біології і генетики АН УРСР. З 1986 року— співробітник Інституту фізіології рослин і генетики АН УРСР.

Нуачная діяльність

На підставі виконаної там серії дослідів з плодовою мушкою майже відразу ж після повернення з евакуації Сергій Гершензон (у співавторстві з Н. Тарнавським та П. Ситько) публікує свою революційну статтю про мутагенном дії тимусной ДНК на дрозофілу. І тим не менш Нобелівську премію за це відкриття кількома роками пізніше вручають його більш досвідченому зарубіжного колезі Герману Меллеру (США). Крім хімічного мутагенезу, Гершензон Сергій виявив феномен «стрибаючих генів» і зворотну транскрипцію. Набагато раніше американця Хейнца Френкель-Конрата він зібрав з білків і нуклеїнових кислот живий вірус, хоча рівень технічного забезпечення української біології відставав на той момент від заокеанського на багато років. Однак Стокгольм не помічав досягнень радянських вчених, чому була причина — гоніння на генетику в СРСР в сорокові-п’ятдесяті роки. У 1975 р. Нобелівською премією відзначається робота американців Говарда Теміна і Девіда Балтімора, незалежно повторивших відкриття Гершензона (синтез вірусної ДНК на матриці зараженої полиэдрозом РНК). Слід зазначити, що Девід Балтімор у листі Сергію Гершензону щиро вибачився перед ним, оскільки не був знайомий з його попередніми роботами.

Основні праці в галузі популяційної та молекулярної генетики. Досліджував механізми спадкової мінливості в природних популяціях.