Георгій Барсанов

Фотографія Георгій Барсанов (photo Georgij Barsanov)

Georgij Barsanov

• День народження: 29.12.1907 року
  • Вік: 83 роки
  • Місце народження: Саратов, Росія
  • Дата смерті: 12.11.1991 року
  • Громадянство: Росія

Мінералог,доктор геолого-мінералогічних наук, професор, опублікував понад 160 робіт з мінералогії та історії науки. Вперше найбільш детально вивчив мінерали рідкіснометалевих родовищ Південного Уралу.

Мінералог, історик науки, заслужений діяч науки РРФСР (1969), доктор геолого-мінералогічних наук (1948), професор кафедри мінералогії Московського університету (1953), зав. кафедрою мінералогії геологічного факультету МГУ (1953-1986), декан геологічного факультету МГУ (1957-1962), директор Мінералогічного музею АН СРСР ім. А. О. Ферсмана (1952-1976), віце-президент Міжнародної мінералогічної асоціації (1960-1964), член Вченої ради Московського університету (1957-1962), голова Вченої і Методичної рад геологічного факультету МГУ (1957-1962), Вченої ради по захисту кандидатських і член Вченої ради по захисту докторських дисертацій при геологічному факультеті МДУ, член Експертної комісії ВАК СРСР (1958-1965), член та заступник голови Музейної ради АН СРСР (1953); почесний член Всесоюзного мінералогічного товариства СРСР (1982, член з 1940), почесний член геологічного товариства Болгарії (1968); головний редактор журналу «Вестн. Моск. ун-та. Сер. геологія» (1957-1962), член редколегії журналу «Изв. АН СРСР. Сер. геологічна» (1965), ВІКІПЕДІЯ, редактор 3-го і 4-го видань збірок «Праці Мінералогічного музею АН СРСР» (1953-1984), «Мінерали Ільменських гір» (1949), «Мінерали СРСР», том 1 (1960), окремих томів зібрань творів А. Е. Ферсмана. Нагороджений орденом Трудового Червоного Прапора (1951), трьома орденами «Знак Пошани» (1945, 1960, 1975), орденом Вітчизняної війни I ступеня (1985), Почесною грамотою Президії Верховної Ради РРФСР (1960). У 1925 р. закінчив середню школу р. в Тбілісі і протягом трьох років був студентом агрономічного факультету Тбіліського політехнічного інституту; у 1928 р. перевівся на геологічне відділення Ленінградського університету, який закінчив у 1930 р. Після закінчення університету працює в системі АН СРСР, спочатку в СОПСе, потім в Ломоносівському інституті і з 1931 р. у Мінералогічному музеї під керівництвом А. Е. Ферсмана. Весь перший етап його діяльності (по 1940 р.) носив мінералого-геохімічний характер і був пов’язаний з роботою в різних районах Кавказу і Закавказзя: Азербайджану, Грузії, Кабардино-Балкарії, Південної та Північної Осетії. З 1937 по 1941 р. вів викладацьку роботу в Московському інституті кольорових металів і золота (МИЦМиЗ). На самому початку Великої Вітчизняної війни був мобілізований і в якості начальника штабу окремого саперного батальйону, а потім і командира батальйону восени 1941 р. брав участь у боях на Північно-Західному фронті. Був важко контужений, евакуйований в р. Міас на Уралі іпо станом здоров’я перебував на інвалідності протягом 7 років, до 1948 р. В 1943 р. по раніше зібраним матеріалам захистив кандидатську дисертацію на тему «Мінералогія Ільменських гір», а в 1947 р. — докторську, присвячену методам дослідження і систематики складних рідкоземельних танталониобатов. З 1947 р. відновив викладацьку роботу в МИЦМиЗе, а також роботу в Мінералогічному музеї АН СРСР, де в період з 1952 по 1976 р. був директором. У 1953 р. обирається зав. кафедрою мінералогії геологічного факультету МДУ. Опублікував понад 160 робіт з мінералогії та історії науки. Вперше найбільш детально вивчив мінерали рідкіснометалевих родовищ Південного Уралу, всебічно охарактеризував склад, структуру і фізичні властивості метамиктных рідкоземельних мінералів; відкрив і вивчив нові мінеральні види району Ільменського заповідника і Хибинских гір. З позицій сучасної методології розглянув історію розвитку ідей і методів вітчизняної мінералогії, охарактеризував основні етапи розвитку російської та радянської мінералого-геохімічної науки, розкрив внесок та значення робіт М. в. Ломоносова, В. М. Севергина, в. І. Вернадського, А. Е. Ферсмана та інших видатних вчених нашої країни, відтворив історію більш ніж 250-річного існування Мінералогічного музею АН СРСР як центру вітчизняної мінералогії. На кафедрі мінералогії геологічного факультету МДУ організував навчально-наукові спеціалізовані лабораторії електронної мікроскопії та рентгеноспектрального аналізу, магнитометрических досліджень, термохімії мінералів, люмінесценції, рамановской спектроскопії, електрохімії. У Мінералогічному музеї АН СРСР провів велику роботу по діагностиці, опису, систематиці та оформлення найбагатших колекцій, створив особливі тематичні експозиції, провів дослідження по характеристиці окремих мінералів і їх груп (титанониоботанталаты, ряди аксинита, турмаліну, поліморфні модифікації кварцу та ін), вивчив їх фізичні властивості. У Московському університеті читав повний і короткий курс «Мінералогії», створив нові курси «Фізичні властивості мінералів», «Фізико-хімічні методи детальних геологічних досліджень», «Мінералогічні основи раціонального використання надр», «Аналіз парагенетичних асоціацій мінералів». Створив у Московському університеті школу мінералогів, серед них — Л. К. Яхонтова, О. В. Кононов, Р. Ю. Орлов, Р. В. Бочарова, М. С. Успенська, Р. П. Кудрявцева, Н. В. Виноградова та ін В честь вченого названо мінерал — барсановит (з групи эвдиалита — эвкалита).