Франсуа Жакоб

Фотографія Франсуа Жакоб (photo Jacob Francois)

Jacob Francois

• День народження: 17.06.1920 року
  • Вік: 92 року
  • Місце народження: Нансі, Франція
  • Дата смерті: 19.04.2013 року
  • Громадянство: Франція

Після закінчення ліцею Карно в Парижі, поступив в Сорбонну на медичний факультет, вибравши в якості профілюючого предмета хірургію. Навчання було перерване війною. У червні 1940 Жакоб вступив у «Вільні Французькі збройні сили», що базувалися в Лондоні.

Його приписали в якості військового лікаря до Другої бронетанкової дивізії, яка прямувала в Африку. У серпні 1944 року він був важко поранений і сім місяців провів у лікарні, а після одужання був нагороджений хрестом Звільнення, однією з вищих військових нагород Франції.

Після війни закінчив освіту і в 1947 році отримав диплом лікаря. Отримані поранення не дозволили стати хірургом, У 1950 році почав працювати в інституті Пастера під керівництвом Андре Львова. Його перші наукові дослідження, проведені в інституті Пастера, присвячені генетичним механізмам, існуючим в бактеріях і бактериофагах (віруси бактерій), і біохімічних ефектів мутацій.

До початку 1950-х вже було відомо, що носіями спадкової інформації є гени, розташовані в хромосомах ядра клітини. Була відкрита хімічна формула рибонуклеїнової (РНК) і дезоксирибонуклеїнової (ДНК) кислоти. Було також встановлено, що гени складаються з ділянок ДНК.

Жакобу вдалося з’ясувати, що хромосоми бактеріальних клітин являють собою кільцеві структури, прикріплені до клітинної мембрани. Більше того, вдалося відкрити одну з різновидів РНК, інформаційну РНК. Саме інформаційна РНК сприймає генетичну інформацію від носія, ДНК.

Ще одне відкриття – наявність в структурі ДНК двох різновидів генів. Одні відповідають за передачу генетичної інформації і керують синтезом білків (так звані структурні гени), інші регулюють біохімічні процеси в клітині (регуляторні гени). Саме діяльність регуляторних генів дозволяє організму адаптуватися до мінливих умов зовнішнього середовища. Такі ж гени містяться в бактериофагах, причому при впливі ультрафіолетового випромінювання, активізуються структурні гени, що відповідають за самовідтворення. Виходячи з отриманих даних, було зроблено висновок, що однією з причин утворення ракових пухлин є активація вірусів, існуючих в організмі в латентному стані.

Починаючи з 1954 Жакоб плідно співпрацював з Елі Вольман. В результаті вони висунули кілька теорій щодо механізму передачі генетичної інформації від чоловічих особин до жіночих, концепцію эписомы (внехромосомного елемента спадковості).

З 1960 керівник Департаменту клітинної генетики в інституті Пастера. У 1964 очолив створену спеціально для нього кафедру клітинної генетики в Коледж де Франс.

У 1965 Жакоб (спільно з Андре Львовим і Жаком Моно) отримав Нобелівську премію «за внесок у розуміння фундаментальних процесів у живій матерії, які служать базисом таких явищ як адаптація, відтворення та еволюція».

Починаючи з 1963, основну увагу Жакоб займався генетичним аналізом механізму поділу клітин і, спільно з Сіднеєм Бреннером, висунув гіпотезу «репликонов» (найменших генетичних елементів, здатних до самовідтворення).

Серед нагород: премію Шарля Леопольда Майєра (французька Академія наук, 1962). Іноземний член Датської Королівської академії Мистецтва і Науки (з 1962), Американської Академії Мистецтва і Науки (з 1964), Національної Академії наук США (з 1969), Американського товариства філософів (1969). Почесний доктор кількох університетів.

Твори: Genetic Regulatory Mechanisms in the Synthesis of Protein «Journal of Molecular Biology» (1961); On the Regulation of Gene Activity: Beta-Galactosidase Formation in E. Coli «Cold Spring Harbor Symposia on Quantitative Biology» (1961)/