Ернст Аббе

Фотографія Ернст Аббе (photo Ernst Abbe)

Ernst Abbe

• День народження: 23.01.1840 року
  • Вік: 64 роки
  • Місце народження: Айзенах, Німеччина
  • Дата смерті: 14.01.1905 року
  • Громадянство: Німеччина

Поряд з Отто Шоттом (Otto Schott) і Карлом Цейссом (Carl Zeiss), Аббе вважають основоположником сучасної оптики. Аббе розробив численні оптичні прилади; був співвласником ‘Carl Zeiss AG’, німецького виробника дослідних мікроскопів, астрономічних телескопів і медичного обладнання. У його честь названий ударний кратер Аббе на Місяці.

Ернст Карл Аббе народився 23 січня 1840-го в німецькому р. Айзенах, князівство Саксен-Веймар-Ейзенах (Eisenach, Saxe-Weimar-Eisenach). В його бідній родині батько заробляв на хліб, будучи майстром на ткацькій фабриці. Господарі фабрики допомогли Ернсту вивчитися в школі і поступити в університет з непоганими оцінками. Вже покидаючи школу, Аббе дав знати, що його наукові таланти і сила волі забезпечать йому путівку в життя, варто тільки підтримати його матеріально. Він навчався в Йенському (Jena) і Геттінгенському (Göttingen) університетах, паралельно даючи приватні уроки, щоб менше залежати від прихильності фабричних босів. 23 березня 1861-го Аббе отримав докторську ступінь в Геттінгені.

8 серпня 1863-го Аббе став кваліфікованим викладачем в Йенському Університеті, а до 1870-му підписав контракт, щоб служити екстраординарним професором фізики і математики. У 1871-му він зв’язав себе узами шлюбу з Эльсе Снелль (Else Snell), донькою математика і фізика Карла Снелля (Karl Snell), одного з вчителів Аббе.

Продовжуючи кар’єрне зростання, Ернст у 1878-му був призначений головою астрономічної та метеорологічної обсерваторії в Єні. У 1889-му він став членом Баварської академії природничих і гуманітарних наук. Крім того, Аббе був членом Саксонської академії наук (Saxon Academy of Sciences).

Аббе винайшов апохроматический об’єктив – об’єктив до мікроскопу, усуває початкову і середню спотворення кольору, в 1868-му, вже після того, як став директором з дослідницької роботи в центрі приладобудування ‘Zeiss Optical Works’. Він розробив перший рефрактометр – для вимірювання показника заломлення рідин і твердих тіл, і розповів про своєму приладі в науковій брошурі, опублікованій в 1874-м.

У його честь названо введене ним число Аббе (V-число), що служить мірою дисперсії світла в прозорих середовищах. Працюючи в Йенському Університеті, Ернст отримав запрошення від Карла Цейсса, щоб німецький оптик застосував свої таланти для поліпшення процесу виробництва оптичних приладів, процесу, на той момент багато в чому заснованого тільки на методах проб і помилок. Аббе першим визначив поняття терміна числова апертура, що характеризує ефективність введення світлових променів в оптичне волокно.

Зі смертю Цейсса в 1888-му Аббе став єдиним власником компанії ‘Carl Zeiss AG’, після чого розпочався цілий ряд перетворень. Ернст був переконаний, що в основі плідної роботи лежить співпраця між усіма суспільними класами. Він детально виклав права і обов’язки своїх робітників, основну увагу приділивши питань соціального характеру. При Аббе був введений 8-годинний робочий день. Він подбав про 12-денному відпустці, пенсійних виплат і інших благах.

Частина прибутку фірми ‘Carl Zeiss AG’, за сучасними мірками ‘містоутворюючого’ підприємства Ієни, витрачала на наукові дослідження, частина на культурно-освітні завдання, а також завжди відкладалися кошти на ‘реанімацію’ підприємства у разі несприятливих економічних періодів. Такий підхід дозволив ще за життя оптика побудувати фізичну лабораторію для Єнського Університету, дитячу лікарню, стадіон, планетарій, притулок для дітей і мн. ін.

Аббе відійшов від своїх обов’язків в Єні в 1891-м. Він помер 14 січня 1905-го.