Джеймс Брадлей

Фотографія Джеймс Брадлей (photo Bradley James)

Bradley James

• День народження: 03.1693
    • Рік народження: 1693
    • Місце народження: Шерборна графство Глостершир, Великобританія
    • Дата смерті: 13.07.1762 року
    • Рік смерті: 1762
    • Громадянство: Великобританія

Англійський астроном. Народився в березні 1693 в Шерборне (графство Глостершир). У 1714 році закінчив Оксфордський університет. Перші астрономічні спостереження проводив під керівництвом свого дядька, досвідченого астронома Дж.Паунда. У 1718 р. був обраний членом Лондонського королівського суспільства. У 1719 взяв церковний сан і отримав місце священика в Бридстау, але в 1721 році, коли був призначений професором астрономії Оксфордського університету, відмовився від церковної кар’єри. З 1729 по 1760 був лектором у музеї Ашмола. Після смерті Е. Галлея в 1742 зайняв пост директора Грінвічській обсерваторії, тобто королівського астронома.

Наукові роботи Брадлея присвячені спостережної астрономії. Вимірюючи річні зсуву зірок, зокрема зірки gg Дракона, він у 1729 прийшов до висновку, що отримані ним результати можна пояснити орбітальним рухом Землі і кінцівкою швидкості світла. Відкриття аберації світла стало першим наглядовою підтвердженням теорії Коперника. У 1748 Брадлей подав Лондонському королівському товариству результати своїх 20-річних спостережень за річними змінами положення деяких зірок, які можна було пояснити тільки коливаннями земної осі — нутацией. Відкриття аберації світла і нутации земної осі висунуло Брадлея в ряд провідних астрономів нового часу.

У 1750-1762 під керівництвом Брадлея була виконана велика програма позиційних спостережень 60 тис. зірок, результати яких були опубліковані в 1798 і 1805. У 1818 Ф. Бессель використав ці дані при створенні свого зоряного каталогу. Брадлей здійснив складні вимірювання діаметра Венери, Марса, Юпітера, Сатурна, уточнив значення сонячного паралакса з спостережень Марса, вів спостереження за кометами. У 1752 Брадлею була завітала королівська пенсія. В 1761 р. він переїхав в Челфорд (Глостершир). Помер Брадлей в Челфорде 13 липня 1762.