Домінік Франсуа Араго

Фотографія Домінік Франсуа Араго (photo Dominik Fransua Arago)

Dominik Fransua Arago

• День народження: 26.02.1786 року
  • Місце народження: Эстажеле (Східні Піренеї), Франція
  • Дата смерті: 02.10.1853 року
  • Громадянство: Франція

АРАГО, ДОМІНІК ФРАНСУА (Arago, Dominique Jean François) (1786-1853), французький фізик, астроном і політичний діяч. Народився 26 лютого 1786 в Эстажеле (Східні Піренеї). Навчався в Політехнічній школі в Парижі. У 1809-1831 – професор аналітичної геометрії в цій школі. У 1830 призначений директором Паризької обсерваторії і неодмінним секретарем Паризької академії наук. В 1830-1848 – член Палати депутатів від округаНижняя Сіна. Після революції 1848 увійшов до складу тимчасового уряду, обіймав посаду військово-морського міністра.

Наукові роботи Араго присвячені магнетизму, оптики, астрономії. У 1811 році він відкрив хроматичну поляризацію світла (незалежно від Залізн. Біо і Д. Брюстера), вперше спостерігав обертання площини поляризації світла в кварці. У 1820 виявив намагнічування залізних тирси поблизу провідника зі струмом (магнітна індукція), а в 1824 продемонстрував дію обертається металевої пластинки на магнітну стрілку (магнетизм обертання). Встановив зв’язок між північним сяйвом і магнітними бурями (змінами напруженості магнітного поля Землі).

Араго сконструював ряд оптичних приладів, що використовувалися в астрономії, фізиці і метеорології: полярископ (1811), уланометр (прилад для вимірювання блакиті неба) (1815), фотометр для визначення блиску зірок (1833).

Араго дотримувався хвильової теорії світла Френеля і в 1838 описав схему експерименту, що дозволяв порівнювати швидкості світла в повітрі і більш щільних середовищах – воді і склі (поставлений у 1850 А. Фізо і Л. Фуко). За вказівками Араго У. Леверье провів математичний аналіз відхилень у русі планети Уран, в результаті чого була відкрита «на кінчику пера» – планета Нептун.

Помер Араго в Парижі 2 жовтня 1853.