Артем Алиханьян

Фотографія Артем Алиханьян (photo Artem Alihaniyan)

Artem Alihaniyan

• День народження: 24.06.1908 року
  • Дата смерті: 25.02.1978 року
  • Громадянство: Росія

Радянський фізик, член-кореспондент АН СРСР (1946), академік Вірменської Академії наук (1943). Брат А. В. Аліханова. Створив школу фізиків (В. П. Джелепов, П. Е. Співак, Р. М. Гарібян, Н.М. Кочарян, А. О. Вайсенберг, В. Р. Кирилов-Угрюмов, М. С. Козодоєв та ін)

Народився в Тбілісі. Закінчив Ленінградський університет (1931). У 1927-41 працював в Ленінградському фізико-технічному інституті АН СРСР. У 1943-73 — директор Єреванського фізичного інституту і завідувач кафедрою Єреванського університету. У 1946-60 також керував кафедрою ядерної фізики Московського інженерно-фізичного інституту та лабораторії елементарних часток Фізичного інституту АН СРСР.

Роботи присвячені ядерній фізиці, фізиці космічних променів, прискорювальної техніки, фізики елементарних частинок. У 1934 разом з А. В. Алихановым і М. С. Козодаевым відкрив освіта електронно-позитронної пари в результаті внутрішньої конверсії енергії збудженого ядра, в 1936 разом з А. В. Алихановым і Л. А. Арцимовичем експериментально довів збереження енергії та імпульсу при анігіляції електрона і позитрона. Виявив у складі космічного випромінювання інтенсивний потік швидких протонів, інтенсивну генерацію протонів швидкими нейтронами, відкрив зливи нового типу — так звані вузькі зливи, отримав перші вказівки на існування частинок з масами, проміжними між масою мюона і протона, висунув ідею про існування у складі космічного випромінювання великої кількості нестабільних частинок і т. д.

Досліджував властивості елементарних частинок на прискорювачах, побудував 570-літрову фреоновую бульбашкову камеру. Здійснював проектування і керував спорудженням в Єревані електронного синхротрона («АРУС») на 6 млрд. ев, який вступив в дію в 1967. Займався створенням нових методів детектування і вимірювання імпульсів частинок високих енергій. Розробив новий тип іскрових камер — трековую камеру (Ленінська премія, 1970).

Роботи

* А. В. Аліханов, А. В. Алиханьян. Штучне отримання радіоактивних елементів.

* А. В. Аліханов, А. В. Алиханьян. Нові дані про природу космічних променів.

* А. В. Аліханян, С. А. Хейфец, С. К. Єсін. Накопичувачі електронів і позитронів.

* А. В. Аліханян, С. А. Хейфец. Сучасний стан фізики і техніки прискорення.